Second hand trgovine, upcycling in izobraževanje - 1. del

Pojem socialno podjetništvo je v zadnjih časih precej razširjen, čeprav se mi zdi, da njegova definicija ni dobro poznana. Gre za obliko podjetništva, ki s svojimi storitvami oz. proizvodi pripomorejo reševati različne družbene probleme. Takšna podjetja lahko s svojimi aktivnostmi med drugim pomagajo pri okoljskih ali pa socialnih problemih, saj velikokrat zagotavljajo delo ranljivejšim skupinam prebivalcem. Najbolj prepoznavno načelo, ki povezuje socialna podjetja, je zagotovo nepridobitnost, kar pomeni, da se presežna sredstva vlagajo nazaj v podjetje, saj ne posluje z namenom čim večjega zaslužka.

Eden od pomembnih okoljskih problemov, ki ga v sklopu projekta Obleka naredi človeka členimo, je problematika odpadnega tekstila. Razširjetnost hitre mode ne prispeva le k prevelikim količinam odpadkov, ampak tudi k kršenju človekovih pravic delavcev, ki so vpleteni v proces izdelave oblačil. In super novica je, da je v Sloveniji že kar nekaj socialnih podjetij, ki želijo ljudem približati pomen in prednosti oblačil (in drugih predmetov) iz druge roke ali pa iz rabljenega tekstila ustvarjajo nove izdelke. Skupni cilj vseh je, da bi s skupnimi močmi prišli do manjših količin tekstilnih odpadkov. Idej je ogromno, pa jih spoznajmo nekaj. 

Društvo Aktiviraj se

V sklopu društva v Mariboru že več kot 10 let uspešno deluje Ropotarnica, središče ponovne uporabe, kjer zbirajo in obnavljajo rabljene predmete z namenom prodaje naprej. Njihov glavni cilj je odsluženim predmetom podariti novo priložnost. Naknadno so odprli tudi alternativno veleblagovnico Smetko, kjer so med drugim začeli prodajati izdelke iz lastne blagovne znamke 100%R in tako predmetom iz Ropotarnice, ki niso dobili nove kupca, dali nov videz. Pridne roke so iz rabljenega tekstila in ostalih materialov začele izdelovati čisto nove in unikatne produkte, s katerimi so želeli spodbuditi družbeno odgovorno nakupovanje. Smetka je na žalost lansko leto zaradi ukrepov epidemije zaprla svoja vrata, a so njihovi izdelke še vedno na voljo v spletni trgovini Ropotarnice ter v Pravični trgovini 3MUHE v Ljubljani in ARTmijeMAR destinacijski trgovini v Mariboru.

Predsednica društva Jasna Beršnjak pravi, da se je od ustanovitve društva do danes veliko spremenilo. Ozaveščenost med prebivalstvom je večja in nakup iz druge roke je postal vsakdanjost. Rabljenega tekstila ne dobivajo več toliko kot pred leti, pa tudi kvaliteta le-tega je vedno slabša, zaradi česar so ga tudi sami primorani odvažati v zbirne centre, saj ni primeren za nadaljnjo prodajo. Sicer ocenjujejo, da se količina prodanega rabljenega tekstila skozi leta ne spreminja. Po njenem mnenju v Mariboru v večini ne kupujejo rabljenih oblačil zaradi ozaveščenosti ali drugih ekoloških nagibov, temveč zaradi ugodnih cen, pa ker so oblačila nekaj posebnega. Tako ima kupec občutek, da je opravil dober nakup. Kupci so v večini iz lokalnega okolja, pri čemer prevladuje nežnejši spol.

Društvo z vsemi svojimi aktivnostmi skrbi za izobraževanje ljudi o ponovni uporabi in življenju z manj odpadki, saj redno organizirajo različna predavanja in delavnice za širšo populacijo. Na zadnji so izdelovali vetrne zvončke iz odpadnih materialov, res super ideja. Da ne zamudite vseh novosti, ki jih pripravljajo pa priporočam, da jim pofočkate na njihovi facebook strani.

Utrinek iz delavnice ponovne uporabe starega jeansa in odpadnih majic
Vir: ropotarnica.org

 

Zavod Korak naprej

V prekmurski prestolnici najdemo socialno podjetje, ki prav tako uspešno deluje na področju prodaje  tekstila iz druge roke. V njihovi trgovinici v središču Murske Sobote (imajo tudi spletno trgovino) najdete različne izdelke, so pa specializirani za prodajo rabljenih otroških oblačil in opreme. Prav otroška oblačila gredo dobro v promet. Dobijo pa tudi veliko povpraševanja po predelavi oblačil, kar je po njihovem mnenju blizu predvsem mladostnikom.

Ne le, da pri njih lahko potrošniki po ugodnih cenah dobijo res lepo ohranjene izdelke, hkrati lahko prinesejo tudi svoje. S tem ubijemo dve muhi na en mah – svojim oblačilom najdemo drugega lastnika in hkrati osvežimo svojo garderobo. Ker tudi tudi pri njih kakšni kosi ostajajo in ne dobijo novega lastnika, jih v šivalnici spremenijo npr. v igračke, modne dodatke in zadnje čase naše stalne sopotnice pralne maske.

Tudi v Korak naprej niso pozabili na izobraževanje svoje okolice, saj redno delijo svoje znanje in izkušnje o ponovni uporabi in socialnem podjetništvu. Radi se povezujejo tudi z ostalimi organizacijami in posamezniki. Eden najbolj odmevnih projektov je zagotovo modna revija FOOTKA, ki so jo leta 2017 skupaj s Pionirskim domom organizirali v Ljubljani. Na dogodku so otroci predstavljali oblačila, v celoti narejena iz predelanih materialov. Ne le, da so bili navdušeni otroci, ki so nosili te čudovite izvirne kose, tudi publika je zelo toplo sprejela kreativnost in navdih za lepši jutri. Prihodnje leto načrtujejo prav posebno modno revijo, saj bodo obeležili 10. letnico delovanja.

VIDEO modne revije FOOTKA:

Ustanoviteljica zavoda Lea Cipot pravi, da v letih njihovega delovanja prav tako niso opazili posebnega porasta prodaje rabljenih oblačil, saj izvirajo iz regije, kjer se ljudje še vedno ukvarjajo s statusnim simbolom. Z ozaveščanjem o ponovni uporabi pa so pripomogli k temu, da je v okolju manj odpadkov, njihova baza strank pa je vsako leto večja. Super je, da lahko s prodajo preko spleta dostopajo do strank po vsej Sloveniji. Glede socialnega podjetništva je mnenja, da še ni dovolj razvito, niti dovolj prepoznavno, saj jih ljudje enačijo z humanitarnimi organizacijami. S sredstvi, ki jih imajo na voljo, sami premalo uspejo narediti za dober marketing, zato si želijo, da bi na tem področju država naredila več dela.

Pripravila: Mateja Zupan